Af Viggo Böhrnsen-Jensen i Flensborg Avis.
Viggo Böhrnsen-Jensen er bibliotekar, maler og grafiker og bor i Flensborg.


Tekst og billede i kunstnerisk parløb

Et leporello -album er en række af billeder sat sammen i en harmonikafolder. Formatet har fået sit navn efter Don Juans tjener, Leporello , som førte en lang liste over sin herres elskerinder. 11 forfattere og 11 billedkunstnere går i clinch i en ny leporello -udgivelse.

Forlaget Arena har udsendt 11 leporello -hefter, hvori tekst og billede er i kunstnerisk parløb.

Den lille boks i rødt imiteret læder fylder ikke meget på arbejdsbordet eller i reolen, men indholdet rummer en række fine samspil mellem aktuel dansk lyrik og billedkunst i form af en række små bøger i leporelloformat, det vil sige en harmonikafolder. Leporello kendes fra Mozarts opera “Don Giovanni” (1789), i hvilken tjeneren af samme navn fører en lang liste over herrens erobringer og elskerinder.

Formatet anvendes især til de meget unge læsere (0-2 år) samt til turistbilledbøger, da den rejsende kan se de centrale steder og bygninger. Leporelloen, som den fremstår i den aktuelle udgivelse, er svær at placere inden for bestemte genrer og udtryk, fordi den blander tekst, billedkunst og skulptur. Vedrørende sidstnævnte: Værket kan foldes ud til tredimensionelle objekter, som på arbejdsbordet giver stof til eftertanke og fordybelse. Fysisk kan de elleve bøger a 12 sider a 10,5 x. 7,5 cm således formidle mere, end den lille røde boks lader ane.

Hver bog er udformet af en billedkunstner og en forfatter, som i parentes bemærket repræsenterer hver sit køn. Men uanset konstellationen mand/kvinde skal man nok snarere fokusere på, hvorledes en billedkunstner i samarbejde med en forfatter indenfor leporello -formatet præsterer et samlet udtryk.

Stramt layout

Trods formatets krav til et kontrolleret og stramt layout fremstår de fleste parløb mere spændende, end det umiddelbart kunne lyde. Nogle har valgt at bruge begge sider, mens andre satser på et fælles udsagn, så teksten indgår i billedet.

Dette princip gennemføres af forfatteren Lone Hørslev og maleren og billedhuggeren Kaspar Bonnén. De har valgt at lade en træskulptur, som i sin oprindelige tilstand associerer til et ansigt, gå i opløsning sig med henblik på en tekst, der gradvis udfolder sig. I takt med skulpturens nedbrydning opstår på jordfladen en tekst “Jeg sagde jeg har mistet dig, men sandheden er, at jeg aldrig har haft dig”. Processen vidner om et dokumentarisk forløb, hvor et visuelt udtryk omsættes til et sprogligt udsagn. Hørslevs og Bonnens bidrag hører til de mest vellykkede resultater inden for forlaget Arenas projekt.

Typografi harmoner med tekst

Samspillet mellem lyrikeren Christina Wendelboe og billedkunstneren Ebbe Stub Wittrup foregår på hver sin side af leporelloen. Hans fotos af bjerglandskaber er holdt i pastelfarver, mens Christina Wendelboe kort og præcist digter videre på fuglenes bevægelser. Typografi og layout harmoner fint med tekstens indhold og værkets fysiske form, når det står udfoldet på bordet.

Sproglige klichéer

Lene Andersen og Ulrik Heltoft har en ganske anden indfaldsvinkel. Forfatteren Lene Andersen tager afsæt i de mange sproglige klichéer, som såkaldte eksperter/firmaer formidler til arbejdspladserne. Firmaet hedder såmænd Leporello , og fra folderen citeres:

LEPORELLO LEADERTAINTMENT

Begejstring, energi, vilje. Ledelse handler om at kende sit publikum É

LEPORELLO SYNERGIES

Før hed det Team Building, så hed det Human Ressources – vi kalder det Synergies. Gennem interessentanalyse og interaktiv mirroring skaber vi multiple alignment på alle agerende aktørniveauer.É

LEPORELLO PERFORMANCE De bedste resultater handler om de rigtige løsninger. Leporello Performance skaber de resultater, du har brug for. É

Lene Andersen leverer en vellykket parodi på de mange mærkelige ordspil, der fylder dagligdagen og arbejdspladsen, også gerne betegnet som “service-ord”, og så kræver det vist ikke megen fantasi at knytte en forbindelse til Ulrik Heltofts billedside, som viser “indholdet” eller snarere manglen på samme.

På hjemmesiden www.thirdear.dk vises en række videoer i tilknytning til bogprojektet. Forfatterne har indtalt teksten, og de små filmstrimler formidler en ny dimension til værkernes mangfoldige udtryk. Det vidner om en konsekvent holdning fra forlaget Arena, der tør udgive en serie uden hensyn til markedets forventninger. Projektet fortjener den størst mulige opbakning – nogle leporelloer kan man sagtens forestille sig i et rigtig stort format, som på en vandreudstilling kunne formidle nogle centrale indfaldsvinkler til sprog, litteratur og billedkunst – og et nyt syn på begrebet “bog”.

Forlaget Arena, 2010. – 11 leporello -hefter. Udgivet med støtte fra Kunstrådets Billedkunstudvalg, Ny Carlsbergfondet og L.F. Foghts Fond.

Fakta

Deltagende forfattere og kunstnere:

- Lone Hørslev – Kaspar Bonnen.

- Christina Wendelboe – Ebbe Stub Wittrup.

- Aleksa Okanovic – Birgitta Lund.

- Nina Søs Vinther – Thomas Andersen.

- Lars Frost – Rose Eken.

- Seimi Nørregaard – Morten Schelde.

- Martin Larsen – Maria Wandel.

- Morten Søkilde – Trine Boesen.

- Lars Skinnebach – Kristin Eiriksdottir.

- Helle Højland – Thomas Seest.

- Lene Andersen – Ulrik Heltof.


Comments are closed.